[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Pó nocnej, które przyj y religi islamu, bardzo rozwini ta by a wiedza
matematyczna i geometryczna, z której czasem korzystano przy tworzeniu
dzie sztuki. Dowodem tego mog by niesamowicie skomplikowane wzory
na dywanach, manuskryptach, wyrobach ceramicznych czy budowlach
autorstwa islamskich artystów.
Sztuka redniowieczna
(500 r. n.e.  1400 r. n.e.)
Sztuka redniowieczna to przede wszystkim sztuka chrze cija ska, która
rozwija a si w Europie po upadku Cesarstwa Zachodniego i przed nastaniem
renesansu. Motywy dominuj ce w sztuce redniowiecznej to witra e,
iluminowane manuskrypty, srebrne i z ote relikwiarze (bogato zdobione
pojemniki na relikwie  ko ci lub inne cz ci cia a wi tych), reliefy oraz
katedry roma skie i strzeliste katedry gotyckie. Sztuka redniowieczna jest
przesi kni ta mistycyzmem oraz symbolizmem i skupia si g ównie na yciu
po mierci.
Sztuka renesansu
Renesans to inaczej odrodzenie. Arty ci tego okresu wracali do klasycystycznych
wzorców w malarstwie, rze biarstwie i architekturze. Sztuka zwi zana z religi
chrze cija sk wci by a dominuj ca, ale historie i wizerunki przedstawiane
w dzie ach sztuki przejawia y tendencje do wys awiania cz owieka i rzeczy
doczesnych. Wzrost warto ci indywidualizmu, a co za tym idzie coraz wi ksza
liczba zamówie indywidualnych sprawi y, e powrócono do malowania
portretów  gatunku malarstwa, który prawie zanikn w redniowieczu.
Rozdzia 3: G ówne okresy i nurty w historii sztuki
51
Takie zainteresowanie chwil obecn sprawi o, e realizm sta si równie wa ny
jak symbolizm. Aby nada obrazom i reliefom charakter bardziej trójwymiarowy
(na kszta t okien otwieraj cych si na prawdziwy wiat), arty ci renesansowi
rozpracowali matematyczne prawa rz dz ce perspektyw .
Dojrza y renesans (1495  1520)
Leonardo da Vinci, Micha Anio i Rafael Santi stworzyli razem nurt, który
mo na okre li jako dojrza y renesans, mimo e ich prace cz sto bardzo si
od siebie ró ni y. Wszyscy trzej arty ci d yli do osi gni cia doskona o ci,
któr znajdowali nierzadko w zrównowa onych, geometrycznych kompozycjach.
Renesans w swoim rozkwicie cechowa idealizm. Wspomniani trzej arty ci
przedstawiali wyidealizowane postacie nawet, je li modelem by niespokojny,
m ody wojownik, jak mia o to miejsce w przypadku niezapomnianego Dawida
Micha a Anio a. Aura pi kna i spokoju to znak firmowy renesansu.
Manieryzm (1530  1580)
Po tym, jak arty ci nauczyli si przedstawia obraz wiata, zacz li go celowo
deformowa . Wyd u ali i wykrzywiali postacie ludzkie, zniekszta cali pejza e,
a w obrazach doszukiwano si symboliki i erotycznej lub duchowej energii.
Sztuka przesta a by oknem na wyidealizowan wersj prawdziwego wiata;
zacz a by oknem ukazuj cym bogat i fantazyjn wyobra ni artysty.
Sztuka baroku i rokoko
Arty ci barokowi zamienili renesansowe kompozycje geometryczne na sztuk
teatraln wymagaj c zaanga owania widza. Przedstawiciele rokoka z kolei
zrezygnowali z barokowej teatralno ci na rzecz dekoracyjno ci.
Barok (1600  1750)
Sztuka baroku zbieg a si w czasie z kontrreformacj (XVI-wieczny pr d odnowy
Ko cio a katolickiego) i szybko sta a si broni propagandow w religijnych
starciach pomi dzy katolikami a protestantami, do których dochodzi o na
prze omie XVI i XVII wieku. Ko ció katolicki chcia , aby sztuka odwo ywa a
si bezpo rednio do emocji i w ten sposób przykuwa a uwag zwyk ych ludzi
i wi za a ich z Ko cio em. Pe ne przepychu barokowe wi tynie wype nione
rze bami o teatralnych pozach doskonale spe nia y to zadanie.
W krajach protestanckich arty ci barokowi marginalizowali wi tych. Si gaj c
po bardziej symboliczne tematy, takie jak pejza e, sceny rodzajowe (obrazy
ycia codziennego opowiadaj ce jak histori ) i owoce  sugeruj ce doczesno
ludzkiego ycia, sk aniali si raczej ku moralistyce. Arty ci barokowi tworzyli
równie na zamówienie królów i ksi t, s awi c ich bogactwo i w adz .
Cz I: Historia ludzko ci w zwierciadle  wst p do historii sztuki
52
Rokoko (1715  1760)
Rokoko to szalona wersja sztuki baroku. By a wspierana przez królów, ksi ta
i dostojników ko cielnych, którzy nie wiedzieli, co zrobi ze swoimi pieni dzmi.
Dekoracyjno rokokowego malarstwa, rze by i architektury liczy a si du o
bardziej ni ich wymowa ideowa.
Neoklasycyzm i romantyzm
Neoklasycyzm i romantyzm rozwin y si w okresie o wiecenia oraz rewolucji
ameryka skiej, francuskiej i przemys owej. W pewnym sensie neoklasycyzm
i romantyzm by y nie tylko okresami, ale równie nurtami w sztuce, poniewa [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • thierry.pev.pl
  •