[ Pobierz całość w formacie PDF ]

również wiara osoby, za którą się modlimy, wiara krewnych, przyjaciół, którzy się za tą
osobę modlą. Ewangelista, opowiadając o cudownym uzdrowieniu sparaliżowanego,
który został spuszczony przez dziurę w dachu przed Jezusa, mówi nam, że Jezus,
"widząc ich wiarę", zdziałał cud. On brał pod uwagę wiarę chorego, ale też wiarę tych,
którzy mu towarzyszyli.
Zastanawiając się zatem nad relacją zachodzącą między egzorcyzmami i modlitwami o
uwolnienie, możemy sprecyzować jedynie ich wspólny cel: uwolnienie od obecności
lub wpływów złego ducha. Nie istnieje dokładna granica między jedną a drugą formą i
obie mogą być używane w stosunku do tej samej osoby. Przypomnę tylko generalną
normę, że egzorcyzmy są przepisane dla cięższych przypadków. Prawo Kanoniczne
zaleca egzorcyzmy w odniesieniu do opętanych czy nieprzytomnych z gniewu, czyli w
odniesieniu do tych, którzy są ofiarami prawdziwych opętań szatańskich. To nie
przeszkadza, by były używane, jak to zresztą jest praktykowane przez egzorcystów,
także w każdym innym przypadku, gdzie w grę wchodzi nadzwyczajna działalność
szatana. Niemniej we wszystkich tych przypadkach, które z reguły są określane jako
przypadki mniejsze lub lżejsze, nie jest konieczny egzorcyzm, może wystarczyć
modlitwa o uwolnienie. Tak samo mogą wystarczyć zwykłe środki łaski: modlitwy,
sakramenty, post, dzieła miłosierdzia, itp.
Sądzę, że te wnioski są bardzo ważne i należy je brać pod uwagę ze względu na ich
praktyczne zastosowanie. Dzisiaj, niestety, trudno jest znalezć egzorcystów.
Dobrze wiedzieć, że w większości przypadków nie jest konieczna ich posługa. Co
więcej, właśnie z powodu niewielkiej liczby egzorcystów, byłoby dobrze rezerwować
dla nich jedynie ciężkie przypadki i nie obciążać ich pracą w przypadkach lżejszych,
możliwych do rozwiązania w inny sposób. Do tej pory mówiliśmy prawie wyłącznie o
egzorcyzmach, powiedzmy teraz coś na temat modlitw o uwolnienie.
- Pierwsze spostrzeżenie: Między zwyczajnym działaniem szatana (pokusą) i jego
działaniem nadzwyczajnym (dolegliwości szatańskie, które wymieniliśmy), nie ma
wyraznej granicy. Odnosi się to stwierdzenie również do wszelkich środków zaradczych
i leczących. Na przykład widzieliśmy, że można popaść w całkowite diabelskie
opętanie, trwając w grzechach o szczególnej ciężkości. Powołaliśmy się na przykład
Judasza Iskarioty. Podobnie można by powiedzieć o środkach, tak zapobiegawczych jak
i uzdrawiających, że pozostają jako fundamentalne powszechne środki łaski.
- Drugie spostrzeżenie: Przez działania duszpasterskie trzeba rozbudzać w
świadomości chrześcijan potrzebę wierności Chrystusowi i walki z szatanem. Wszyscy
wierni ze swej natury, jako ochrzczeni i bierzmowani, muszą czuć się wojownikami
zaangażowanymi w walkę przeciwko szatanowi. Wiedzą, że są świątynią Ducha
Zwiętego i wiedzą, że szatan chciałby odebrać im ten przywilej. Są świadomi faktu, że
Jezus przyszedł "aby zniszczyć dzieła szatana", więc oni również powinni w tym
współpracować. Tak jak szatan walczy codziennie przeciwko nam, tak my powinniśmy
walczyć każdego dnia przeciwko niemu.
Pewni zwycięstwa mocą Ducha Zwiętego, która nam została dana. %7łycie w łasce
oznacza mówienie zawsze "tak" Chrystusowi i "nie" szatanowi, zgodnie z
przyrzeczeniami chrzcielnymi. W przeciwnym razie popada się w grzech. Odnosi się
wrażenie, że dziś ta świadomość i potrzeba walki, do której wzywa Pismo św., a w
szczególności Nowy Testament zupełnie zanikła w przepowiadaniu i katechizowaniu.
Są to elementy, które na nowo trzeba odzyskać. Obrona i wzrost w stanie łaski jest
zwycięstwem przeciwko zwykłemu działaniu szatana (pokusie) i jest jednocześnie
najlepszym środkiem zapobiegawczym przeciwko jego nadzwyczajnemu działaniu.
- Nawiązując wreszcie bardziej bezpośrednio do modlitw o uwolnienie, powiedzmy od
razu, że wszystkie modlitwy są dobre, a w szczególności modlitwy adoracji i chwały
Boga, "psalmy, hymny, pieśni duchowe", jak się wyraża św. Paweł. Modlitwy mogą
być też wymyślone: w każdym przypadku jest dobrą rzeczą umiejętność modlitwy
spontanicznej. Jeśli modlitwa odmawiana jest w grupie, koniecznie powinna być
prowadzona przez odpowiedzialnego za grupę kapłana lub osobę świecką, który będzie [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • thierry.pev.pl
  •