[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wyda się mniej rzeczywisty. Podmiotem, tym, co doświadcza snu, jest umysł. Dzięki
utrzymywaniu myśli, że wszystko jest snem, zaczynasz rozpuszczać ten podmiot",
czyli że sam umysł w sposób automatyczny zaczyna się rozpuszczać. Mówiąc inaczej,
kiedy rozpuszcza się obiekt czyli wizja, działanie skierowuje się z powrotem do
podmiotu, powodując całkowite rozpuszczenie. W ten sposób wizja i sen przestają
istnieć.
Odkrywa się, że podmiot nie jest czymś konkretnym i że te wizje są tylko
odbiciami". Wskutek tego uświadamiamy sobie prawdziwą naturę obu. Wizja
stworzona przez karmę i psychiczny ogon" czy też ślad tła, stanowi zródło wszelkich
złudzeń. Jeżeli powstaje autentyczna świadomość iluzorycznej rzeczywistości,
wówczas następuje zanik trwałej, solidnej rzeczywistości". Urzeczywistnienie
oznacza prawdziwe zrozumienie stanu jawy i stanu snu.
Jeżeli zna się prawdziwą naturę snu, można ją następnie przekształcić. Gdy śni się
na przykład wąż, to po rozpoznaniu, że jest to sen, powinno się przekształcić tego
węża w coś, co się lubi, na przykład w człowieka. Wskutek tego, to nie sen kieruje
śniącym, ale śniący snem. Jeżeli potrafisz zmienić sen, rozwijasz swoje zdolności
dzięki rozrzucaniu elementów, z jakich składa się sen; na przykład przeniesieniu na
zachód tego, co znajdowało się na wschodzie, pomnożeniu lub skondensowaniu
elementów, odwróceniu rzeczy na wspak, przeniesieniu rzeczy z góry na dół lub
zmniejszeniu tego, co jest duże. Ten proces ma zastosowanie nie tylko do form, ale
również do wrażeń. Jeżeli śnisz o czymś przyjemnym, przemień to w coś
nieprzyjemnego. Systematycznie odwracaj wszystko.
Jeżeli masz trudności z przekształceniem wizji snu, może być tak dlatego, że w
twoich snach pojawia się zbyt wiele obrazów z przeszłości, z dzieciństwa lub nawet z
poprzednich żywotów. W tym wypadku można powiedzieć, że na sny wpływają
psychiczne ogony" lub tło. Przekształcenie tego typu snów może nastręczyć spore
problemy, natomiast dużo łatwiej jest przekształcić sny o rzeczach i zdarzeniach
zwiÄ…zanych z obecnymi lub niedawnymi sytuacjami i wydarzeniami.
Jeżeli śnią się wydarzenia, które nigdy się nie zdarzyły na przykład nieznane kraje
czy ludzie również można napotkać na całkiem spore trudności z przerwaniem
procesu śnienia lub wyczerpania stanu snu. Jeżeli pojawiają się wszystkie trzy
zjawiska, połączone z sobą i chaotyczne, oznacza to, że proces przekraczania stanu
snu będzie długi i wyjątkowo trudny. Jeżeli napotykamy na przeszkody, które
powstrzymują nas od ostatecznego przezwyciężenia snów, musimy się głębiej
zaangażować [w praktykę] i modlić o postęp w niej.
W toku zamierzonego przekształcenia mogą powstać spontaniczne obrazy. Jeżeli
na przykład śnisz, że znajdujesz się w lesie, ale wybierasz zmianę sytuacji i
przenosisz się na pustynię, to niektóre pojawiające się rzeczy mogą być inne od tego,
co zamierzałeś zobaczyć. Gdy wraz z postępem w praktyce potrafi się utrzymać
świadomość medytacyjną, doświadczenia przejrzystości powstają w sposób
spontaniczny.
Jeżeli stopniowo dochodzi się do opanowania stanu snu, kolejną, zasadniczą
techniką staje się połączenie wizji dnia ze snami. Musi się stale przenosić własną
świadomość do snów. Wkrótce po pojawieniu się snu. natychmiast uświadom sobie,
że jest on nierealny". To samo rozpoznanie nierealności musi się również przenieść
do codziennego widzenia.
Kiedy rozwijamy naszą świadomość natury snu, możemy wykorzystać sny do
pogłębienia naszego medytacyjnego doświadczenia. Na przykład medytujący, kloty
przenika w naturÄ™ wizji" (zjawiskowej egzystencji), odkrywa jej pustkÄ™. TÄ™ percepcjÄ™
pustki widzenia można przenieść do snu. Jeżeli podczas śnienia nie tylko
uświadamiasz sobie śnienie. ale również to, że wszystko co widzisz jest złudzeniem,
przenikasz do rdzenia pustki. Dzięki temu sen można przekształcić w poznanie pustki,
śunjaty.
Chociaż świadomość prawdziwej natury snu może uwydatnić własną świadomość
medytacyjną, istnieje również niebezpieczeństwo polegające na tym, że zyskanie
biegłości w przekształceniu obrazów sennych, spowoduje przywiązanie się do nich.
Musi się przezwyciężyć to przywiązanie.
Istnieją trzy główne sposoby odcięcia przywiązania z pomocą doświadczeń snu. Po
pierwsze, w ciągu dnia nie należy rozmyślać nad snami, które miało się w nocy. Po
drugie, sny należy obserwować, nie osądzając ich, bez uczucia przyjemności czy
obawy, bez względu na to, czy jawią się one jako pozytywne czy negatywne, bo
wówczas mogą pobudzić radość lub nieszczęście czyli przywiązanie. Po trzecie,
podczas śnienia i potem, nie należy wyjaśniać", co jest podmiotem", a co
..przedmiotem", czyli nie należy się zastanawiać nad tym, które z pojawiających się
obrazów, są rzeczywiste. Dzięki temu odkryjesz, że złożone sny stopniowo się
uproszczą, rozjaśnią i w końcu mogą całkowicie zniknąć, a wszystko to, co było
uwarunkowane, zostanie wyzwolone. Wówczas sny się skończą.
Praktykę naturalnego światła powinieneś próbować wykonywać każdej nocy,
podobnie jak należy bez przerwy próbować przebywać w stanie kontemplacji. W
każdej chwili i przy każdym działaniu istnieją metody wykonywania praktyki
dzogczien. Jeśli jednak nocna praktyka dzogczien sprawia ci kłopot i większe
doświadczenie posiadasz z wykonywaniem praktyki snu w stylu tantry, do której
posiadasz inicjację konkretnego bóstwa, wówczas być może bardziej pożyteczne
będzie kontynuowanie praktyki tantrycznej. Jeśli na przykład wykonuje się praktykę
Wadżrajogini,38 wówczas przed zaśnięciem w centrum ciała należy wizualizować
bardzo małą postać Wadżrajogini. Tę niewielką istotę nazywamy dżnianasattwą, czyli
manifestacją mądrości.
Tę obecność utrzymujesz w czasie snu. Istnieją też inne praktyki wizualizacyjne,
przypominające guru jogę39 w tantrycznej praktyce podczas snu. Możesz na przykład
wizualizować Wadżradharę40 jako zjednoczenie wszystkich swoich guru i
zamanifestować tę wizualizację w centrum swojego ciała. Utrzymując obecność tej
wizualizacji należy się zrelaksować i powoli, bardzo powoli, położyć się spać.
Ponieważ są to ćwiczenia tantryczne, powinieneś praktykować wyłącznie te
wyjaśnienia, które otrzymałeś od swego mistrza.
W przeciwieństwie do tego. w celu skoordynowania energii, w dzogczien na ogól
wizualizujemy jak wspomnieliÅ›my powyżej biaÅ‚e «A». W centrum ciaÅ‚a
wizualizujemy biaÅ‚e, Å›wietliste «A». a nastÄ™pnie z wolna siÄ™ relaksujemy. PraktykujÄ…c
tę wizualizację, relaksujemy się powoli, ale całkowicie, aby nie odczuwać żadnych
napięć. Jeżeli nie rozluznimy się całkowicie, nie będziemy w stanie zasnąć. Musimy w
spontaniczny sposób, bez myślenia, bez stwarzania czegokolwiek, zamanifestować
biaÅ‚e «A», a nastÄ™pnie zrelaksować wszystkie wysiÅ‚ki i poÅ‚ożyć siÄ™ spać.
Aby przypomnieć sobie o wizualizacji biaÅ‚ego «A» i wykonywaniu nocnej praktyki,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
-
Archiwum
- Strona pocz±tkowa
- Sarbacker Samadhi The Numinous And Cessative in Indo tibetan Yoga
- Jana Downs Ravyn Warriors 4 Ravyn's Dance
- max232
- Barton Beverly Cherokee Point 01 PiÄ…ta ofiara
- Hollywood Hills Holly and Alexa_Book 3 Aimee Friedman
- May Karol Piram
- Briggs Patricia Mercedes Thompson 01 Zew ksi晜źyca
- Roberts Nora Rodzina Stanislawskich t2 Ksi晜źniczka
- ZarzÄ…dzanie zasobami ludzkimi. Strategie, procesy, metody
- Alan Dean Foster The Chronicles of R
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- 18plusnowosci.xlx.pl