[ Pobierz całość w formacie PDF ]

lepszy sposób dotarcia do lektury, w porównaniu z czytaniem
stresz-
czeń, w tzw. brykach,czy ograniczeniem się do oglądnięcia filmu,
będącego ekranizacją powieści. Najczęściej jednak treść lektur jest
poznawana przez dzieci dyslektyczne podczas przerwy, przed
lekcją
polskiego, dzięki streszczeniom ustnym usłużnych kolegów. Jeżeli
rodzice nie mogą zdobyć "książek mówionych", które znajdują się w
wojewódzkich bibliotekach pedagogicznych i publicznych oraz w
bibliotekach dla osób niewidomych , mogą sami nagrać na taśmę tekst
lub też czytać książkę wolno i gtośno, podczas gdy dziecko będzie
śledziło jej tekst w drugim egzemplarzu. Ten sposób umożliwi mu
podążanie za tekstem, czytanie go ze zrozumieniem.
Zaleca się: 1) krótkie ćwiczenia w cichym czytaniu tekstu z jedno-
czesnym słuchaniem jego nagrania (na taśmie tekst czytamy wolno,
wyraznie) przez dzieci uczące się czytania, a także w terapii
starszych
dzieci i dorosłych oraz 2) słuchanie dl'uższych partii tekstu
(czytanego
na taśmie w normalnym tempie) w sytuacji odprężenia, z zamkniętymi
oczami. -
66
15. Jakie książki powinno czytać dziecko dyslektyczne?
Takie, jakie je interesują. Jednak warto zapobiec frustracji
dziecka,
gdy wybierze książkę zbyt trudną i nie radzi sobie z jej czytaniem.
Należy wówczas albo odsunąć jej czytanie w czasie, albo pokonywać
trud czytania książki wspólnie, na drodze już opisanej techniki
"wspól-
nego czytania". Dziecko może też czytać po cichu z jednoczesnym
odsłuchiwaniem tekstu (z taśmy magnetofonowej lub czytanego gloś-
no przez drugą osobę) na zmianę ze słuchaniem nagrania.
16. Czy pozwolić dziecku na czytanie komiksów?
Najważniejsze jest podtrzymanie zainteresowania dziecka słowem
pisanym, książką 'w ogóle", nawet jeśli ma ona charakter komiksu.
Czytanie tekstów zawartych w komiksach bywa początkiem kontaktu z
książką. Doświadczenia wyniesione z czytania komiksów utatwiają
dziecku przejście do czytania czasopism, literatury faktu lub
książek o
tematyce, która je interesuje, np. fantastyka, podróże kosmiczne,
samoloty.
17. Czy można czytać gfośno dziecku, jeśli samemu nie robi się
tego dobrze?
Nie ma to większego znaczenia, bo dzieci nie są tu zbyt
krytycznymi
słuchaczami. Warto sprawdzać, czy dziecko rozumie tekst.
18. Co zrobić, gdy dziecko woli raczej kopać piłkę niż męczyć się
czytaniem. Jak mu uświadomić, że jego życie to nie tylko futbol?
Na to pytanie M. Welchman odpowiada: Może jego umiejętności w
futbolu są na tyle dobre, że w przysztości zapewnią mu karierę.
Oczywiście powinno się pochwalić sportowe sukcesy dziecka, bo to
pomaga mu podnieść jego poczucie własnej wartości, szacunek do
siebie samego. Jego zainteresowanie futbolem można wykorzystać
przez dostarczenie lektury na ten temat: książek o gwiazdach piłki
nożnej, gazet o tematyce sportowej, materiatów o krajach, skąd
wywodzą się sławni piłkarze. Tu warto dodać, że rodzice często kasują
wszystkie dodatkowe zajęcia pozalekcyjne, ponieważ dziecko "nie ma
czasu na naukę'. Doświadczenie uczy, że nie jest to właściwe posunię-
cie pedagogiczne. Dzieci tracą wówczas motywację do wszystkich
zajęć, często stają się zniechęcone i apatyczne. W dwóch obserwowa-
nych przeze mnie przypadkach pojawily się nawet myśli samobójcze.
Rodzice powinni regulować proporcje czasu przeznaczone na pracę,
rekreację i uprawianie hobby, lecz nie powinni ich likwidować w
imię
zaoszczędzenia czasu na naukę.
19. W jaki sposób zachęcić dziecko do czytania?
Drogą do budowania zainteresowania książką jest podtrzymanie
kontaktu dziecka z książką od niemowlęctwa tak, jak to już wyżej
opisano. Dostarczenie książeczki na poziomie odpowiadającym możli-
wościom dziecka, o tematyce, która jest w kręgu zainteresowań
dziecka oraz wspólna praca nad książką - to najlepsze propozycje.
Terapeuci mają opracowane specjalne techniki ćwiczenia czytania i
67 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • thierry.pev.pl
  •