[ Pobierz całość w formacie PDF ]

postępowania, jakie odziedziczyliśmy po naszych przodkach. Dokonał tego w sposób
przewyższający jakiekolwiek możliwości ludzkie. Słowo Boże mówi, że Ten, który był
273
Zob. Miravalle M., Tamże, s. 70, [dostęp 07.05.2010r.].
274
Biblia, Ps 49:8-10.
275
Tamże, Mt 19:25.
276
Zob. Tamże, Mt 19:26.
277
Tamże, Iz 43:11.
278
Zob. Tamże, Ap 7:10, 12:10, 19:1.
279
Tamże, Hbr 9:22; podkreślenie autora.
280
Zob. Miravalle M., Z Jezusem, Dzieje Maryi Współodkupicielki, http://www.scribd.com/doc/24601768/Z-
Jezusem-With-Jesus, s. 16, [dostęp 07.05.2010r.].
45
jeszcze przed powstaniem świata, zbawił nas swoją własną świętą krwią281. Również list do
Efezjan daje nam świadectwo o tym dokonaniu, jednak tak jak inne fragmenty Pisma nic nie
wspomina o zasługach Marii. Nic w tym dziwnego, skoro tylko  w Nim mamy odkupienie
przez Jego krew  odpuszczenie występków, według bogactwa Jego łaski 282.
Kolejny argument, którym posługuje się Kościół rzymski mówi, że Maryja dała
ludziom Zbawiciela. Stwierdzenie to zostało zamieszczone w encyklice Fidemque
piumque283. Jest to jednak błędne rozumowanie, co zostało już omówione przy okazji
pierwszego dogmatu maryjnego. Warto w tym miejscu dodać, że człowiek nie może dać, czy
urodzić Boga. Maria nie dała Go ludziom, lecz została wybrana do urodzenia Panu ludzkiego
ciała. To On przyszedł na świat, aby go zbawić, nie za sprawą człowieka, ale został posłany
przez Ojca284.
Nie znajdziemy w Biblii stwierdzenia, że ktokolwiek pomagał Panu w odkupieniu
grzeszników. Za to wielokrotnie jest podkreślane, dzięki komu do tego doszło  wymieniana
jest tylko jedna osoba: Bóg  Jezus Chrystus285. Wyraznie obrazuje to werset:
 i nie ma w nikim innym zbawienia; albowiem nie ma żadnego innego imienia pod
niebem, danego ludziom, przez które moglibyśmy być zbawieni 286. Jednocześnie
widzimy, że w wielu miejscach Pismo mówi o potrzebie uwierzenia w Niego i Jego dzieło na
krzyżu, aby być zbawionym:  Jeżeli więc ustami swoimi wyznasz, że Jezus jest Panem,
i w sercu swoim uwierzysz, że Bóg Go wskrzesił z martwych  osiągniesz zbawienie. Bo
sercem przyjęta wiara prowadzi do usprawiedliwienia, a wyznawanie jej ustami  do
zbawienia 287.
Jak powyżej zostało wykazane, nie można nikomu, żadnemu stworzeniu, nawet matce
Jezusa, przypisywać zasługi współodkupienia. Jest to niezgodne ze Słowem Bożym oraz
godzi w wystarczalność ofiary Mesjasza. Dostrzegamy również, że rzymskokatolicka nauka
o Maryi, przesłania prostotę Słowa Bożego i próbuje umieścić w nim własne interpretacje,
niezgodne z logicznym rozumowaniem jak i jego treścią. Na koniec należy jasno powiedzieć,
że Kościół rzymskokatolicki próbuje zakryć biblijną prawdę o zbawieniu, które jak mówi
Pismo pochodzi z dokonanej  raz na zawsze 288 ofiary na krzyżu289. Ponadto jest udzielane
281
Zob. Biblia, 1 Ptr 1:18-20.
282
Tamże, Ef 1:7; podkreślenie autora.
283
Zob. Drozd J., Maryja matka Boga i matka nasza, Warszawa 1989, s. 150.
284
Zob. Biblia, Jn 5:30.
285
Zob. Tamże, J 3:16-18.
286
Tamże, Dz 4:12; podkreślenie autora.
287
Tamże, Rz 10:9-10.
288
Zob. Tamże, Hbr 7:27, 9:12, 10:10,12.
289
Zob. Tamże, J 19:30.
46
z łaski przez wiarę290. Jednak rzymski katolicyzm próbuje przekonać, że ta ofiara nie była
pełna i jest możliwość dodania do niej ludzkiego cierpienia291, a w szczególności cierpienia
Maryi292, co jest zaprzeczaniem wystarczalności i zupełności ofiary Chrystusa na krzyżu,
a także zapewnienia, że została dokonana tylko raz w sposób całkowicie wystarczający.
290
Zob. Tamże, J 3:16, Gal 3:1-5.
291
Zob. Katechizm, s. 154 (618); Miravalle M., Z Jezusem, Dzieje Maryi Współodkupicielki,
http://www.scribd.com/doc/24601768/Z-Jezusem-With-Jesus, s. 83, [dostęp 07.05.2010r.].
292
Zob. Drozd J., Maryja matka Boga i matka nasza, Warszawa 1989, s. 149.
47
3. Wybrane tytuły Maryi stosowane w pobożności Kościoła
rzymskokatolickiego a nauka Pisma Zwiętego
3.1. Uwagi wstępne
Istnieje cały szereg określeń i tytułów kierowanych do Maryi. Szczególnie wiele
z nich pojawia się w modlitwach wywyższających ją. Doskonałym przykładem takiej
modlitwy odmawianej w Kościele rzymskokatolickim jest Litania Loretańska. Powstawała
ona przez wieki, gdyż w miarę upływu czasu dopisywano kolejne wiersze. Jej początek
datowany jest na XII wiek293. Znajduje się tam około pięćdziesiąt tytułów postaci
wykreowanej przez religię rzymską. Niektóre z nich to na przykład: Zwięta Boża Rodzicielka,
Matka Kościoła, Matka łaski Bożej, Matka nieskalana, Matka dziewicza, Matka Stworzyciela,
czy w końcu Królowa wszystkich Zwiętych294.
Również w Katechizmie rzymskokatolickim jak i wielu innych modlitwach można
znalezć różne tytuły stosowane w odniesieniu do Maryi, takie jak: Orędowniczka,
Wspomożycielka, Pomocnica, Pośredniczka295.
Na potrzeby niniejszej pracy wybrane zostały tylko niektóre z nich w celu
skonfrontowania ich z Pismem Zwiętym. W poniższych podrozdziałach znajdziemy opisane
tytuły: Królowa nieba i ziemi, Matka Kościoła, Orędowniczka, Wstawienniczka,
Pocieszycielka, Wspomożenie wiernych oraz Pośredniczka.
293
Zob. Litania Loretańska - historia powstania modlitwy,
http://www.pijarzy.pl/?strona,doc,pol,glowna,221,0,1917,1,221,ant.html, [dostęp 10.06.2010r.].
294
Zob. Litania Loretańska, http://liturgia.wiara.pl/doc/419763.Litania-Loretanska/3, [dostęp 10.06.2010r.].
295
Zob. Katechizm, s. 238 (969).
48
3.2. Królowa nieba i ziemi
Konstytucja papieża Sykstusa IV z 1477 roku, omawiając niepokalane poczęcie
Maryi, nazywa ją także Królową niebios296. Również definicja jej wniebowzięcia podana
w konstytucji apostolskiej przez papieża Piusa XII ukazuje ją jako Królową, zasiadającą
w niebie297. Z kolei jego poprzednik Pius IX nazywaj ja królową nieba i ziemi298. Także
w jednej z papieskich encyklik czytamy, że sam archanioł Gabriel obwieścił jej królewską
godność, a Jan Damasceński, na którego powołuje się Pius XII stwierdził, że Maryja jest
królową wszelkiego stworzenia299.
Jedna z najbardziej rozpowszechnionych modlitw odmawianych przez wiernych
Kościoła rzymskokatolickiego  różaniec  zawiera w tak zwanej chwalebnej części pięć
tajemnic. Ostatnia z nich mówi o ukoronowaniu Maryi na królową nieba i ziemi300.
Widzimy zatem, że przypisywany Maryi tytuł królowej jest powszechnie używany
w kręgach rzymskokatolickich. Warto więc zobaczyć, czego możemy się dowiedzieć ze
Słowa Bożego na ten temat.
Na początek zobaczmy, co Biblia mówi na temat królowej niebios. Bóg poprzez
proroka Jeremiasza bardzo jednoznacznie odniósł się do tej postaci. Sam Pan zabronił
swojemu słudze wstawiać się za narodem, ponieważ jak czytamy:  synowie zbierają drewno,
ojcowie rozpalają ogień, a kobiety ugniatają ciasto, by robić pieczywo ofiarne dla królowej
nieba, a nadto wylewają ofiary z płynów dla obcych bogów, by Mnie obrażać 301. Czytając
dalej widzimy bardzo ostrą wypowiedz Boga w stosunku do narodu oddającego się
bałwochwalstwie  uprawiającego kult tej bogini302:  to mówi Pan Zastępów, Bóg Izraela:
Widzieliście całe nieszczęście, jakie sprowadziłem na Jerozolimę i na wszystkie miasta
judzkie. Są one dzisiaj ruiną i nie ma w nich mieszkańców, za ich nieprawość, którą
popełniali, aby Mnie pobudzać do gniewu. Chodzili składać ofiary i służyć obcym bogom,
których nie znali ani oni, ani wasi przodkowie. Mimo, że posyłałem do was nieustannie
wszystkich moich sług, proroków, by mówili: Nie czyńcie przecież tych wstrętnych rzeczy, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • thierry.pev.pl
  •