[ Pobierz całość w formacie PDF ]

1992 roku o. Bocheński pisał m.in.: Polska jest przecież - ile razy trzeba to
Publicysta J.A. Majcherek na dowód rzekomego szybkiego załamania
powtarzać?  jedynym wielkim europejskim krajem, który nie zaznał wojen
polskiej tolerancji podaje to, że już w 1596 roku Kościół katolicki odmówił
religijnych; którego król powiedział, że nie jest królem ludzkich sumień. Kra-
wejścia do Senatu biskupom unickim, a w 1718 roku usunięto ostatniego
jem, gdzie kanclerz mógł powiedzieć posłom moskiewskim, że  w tej Rzplitej
posła kalwińskiego z Senatu. Równocześnie wychwala rzekomy wielki roz-
ksiąg drukować ani nakazujem ani zakazujem". Jedynym wielkim europej-
kwit tolerancji w Europie Zachodniej po zakończeniu wojny trzydziestolet-
skim krajem, który przyjął gościnnie %7łydów (...) (O. Profesor Józef Maria
niej w 1648 roku. Publicysta  Rzeczpospolitej" jakby nic nie słyszał o odwo-
Bocheński specjalnie dla  Przeglądu Akademickiego", 3 maja 1992 r.).
łaniu przez króla Francji Ludwika XIV w 1685 r. tolerancyjnego edyktu nan-
Słynny psycholog i psychiatra Kazimierz Dąbrowski mówił jako o
tejskiego, o wprowadzonym przez niego zakazie nabożeństw kalwińskich i
szczególnie ważnej cesze polskiego charakteru - o tak właściwej duchowi
wyemigrowaniu z Francji aż 100 tysięcy protestantów. Zablokowanie udziału
polskiemu tolerancji w stosunku do cudzych przekonań. Podkreślał, że:
wyznawców kalwinizmu w polskim Senacie warto porównać z wywodzącym
Poczucie wolności nie pozwalało Polakom na gnębienie innowierców.
się z prawie tego samego czasu ustawodawstwem angielskim zamykającym
Wśród cech, które bardzo chlubnie wyróżniły Polskę od innych kra-
katolikom drogę nawet do najdrobniejszych urzędów i funkcji publicznych i
jów Europy tamtych stuleci, był brak polowań na czarownice, tak częstych w
bardzo wielu zawodów (np. nauczyciela, drukarza, księgarza). Dodajmy, że
różnych krajach zachodniej Europy. Stefan Bratkowski pisał w  Najkrótszej
za pobyt biskupów czy zakonników w Irlandii groziła kara śmierci. Jak pisał
historii Polski" (Warszawa 1999, s. 185), iż: Koszmarne dzieło inkwizytorów
świetny historyk Władysław Konopczyński jeszcze w XVIII wieku położenie
niemieckich z XV wieku  Malleus maleficarum " (Młot na czarownice), wyj-
różnowierców w Polsce było bez porównania lepsze niż we Francji, Hiszpa-
dzie po polsku dopiero w roku 1614; tłumacz narzeka w przedmowie, że w
nii lub Austrii, a tym bardziej niż położenie katolików w Anglii, Szwecji i
Polsce sądy czarów nie karzą, bo w Polsce ludzie w czary nie wierzą, a jeśli
Danii, albo sytuacja unitów i starowierców w Rosji. Dodajmy, że Sejm Czte-
nawet wierzą, to je lekceważą. (...) Autorzy rozpraw o czarach, jezuici, niby
roletni uchwalił 3 maja 1791 r. pełną swobodę kultu dla wszystkich wyznań,
to biorą je serio, ale większość wyobrażeń o nich uważają za kompromitujące
nie wyłączając nawet kwakrów, menonitów czy anabaptystów. Wszyscy
zabobony; zalecają oględność w dochodzeniu i żądają dowodów oczywi-
przedstawiciele innych wyznań uzyskali, podobnie jak katolicy, pełnię praw
stych, nie wymuszanych torturami - w czasach, gdy cała Europa, zarówno
obywatelskich, a w tym prawo posłowania na sejmy i sejmiki, udziału w
katolicka, jak zwłaszcza protestancka, pali nieszczęsne kobiety całymi setka-
trybunałach sądowych etc. Bardzo wielką rolę w upowszechnieniu idei
mi. A brakuje tam fachowych katów, którzy jak w Hiszpanii uduszą ofiary
tolerancji religijnej w Polsce odgrywały szkody pod nadzorem powołanej w
przed spaleniem, oszczędzając im męki...
1773 r. Komisji Edukacji Narodowej, pierwszego w Europie ministerstwa
Bratkowski przypomniał w tym kontekście również wystosowany w
oświaty. Uczyły one szacunku do innych wyznań, wskazując na korzyści dla
1669 roku list pasterski ówczesnego biskupa kujawskiego Floriana Czartory-
narodu, wynikające z tolerancji religijnej. Przypomnijmy, że w takiej np. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • thierry.pev.pl
  •